Krzyż Harcerski E. M. Unger Lwów

Krzyż harcerski nienotowany w pierwszej publikacji Tomasza Sikorskiego. Na odwrotnej stronie numer VI/32. Wymiary krzyża: 26 x 26 mm (pomiar przy słupku). Waga krzyża: 5,75 g. Oryginalna nakrętka sygnowana E. M. Unger Lwów (Eugeniusz Marian Unger). Średnica nakrętki: 22 mm. Waga nakrętki: 5,75 g

[opis za sprzedającym na allegro]

 

Komentarze   

 
0 #6 Oskar 2015-07-21 05:30
Moja wina! :-) Stronę po odzyskaniu domeny odtwarzam z wcześniejszej wersji. Muszę ją lekko podrasować, co robię w miarę wolnego czasu.
Cytować
 
 
0 #5 Tomasz Sikorski 2015-07-20 13:15
Witam,

Kiedyś zapis "nie notowany w publikacji Tomasza Sikorskiego" oznaczało pierwszą i jedyna moją monografię. Teraz są dwie a w tej drugiej jest "notowany".
Pozdrowienia
Tomasz Sikorski
Cytować
 
 
+2 #4 Piotr 2013-08-30 19:45
Cytuję dociekliwy:
Nie jest chyba prawdą, że ZHP nigdy nie miało naczelnej komendy. Strona 11 książki Tomasza Sikorskiego "Krzyż harcerski". Drugi akapit od dołu.
"Rozkazem Dziennym Nr 3 z dnia 3 VI 1916 r. Naczelnej Komendy ZHP podano, że Dział Oznak Harcerskich wchodzi w skład Sekretariatu Ogólnego... "

Masz rację, chodzi o tzw. I ZHP /1916-1918/. Rzeczywiście, w tym ZHP funkcjonowała Naczelna Komenda, pozostałość nazewnictwa "skautowego". Jest to wyraźnie podane w Błażejewskim i Materiałach do Chronologii i Tradycji ZHP Michała Haykowskiego. Sprawdziłem dokładnie. Idąc tym tropem można by założyć, że zamówiono krzyże u Ungiera we Lwowie. Stąd może dziwne bicie "zagran.", skoro w tym pierwszym zjednoczeniu Organizacji uczestniczyła tylko dzielnica zaboru rosyjskiego/pod okupacja niemiecką/. Czyli mamy wstępne wyjaśnienie bić. Ale nadal pozostają wątpliwości co do stanu zachowania...bo mówimy o latach 1916-18.
Cytować
 
 
0 #3 Darecki 2013-08-29 20:28
Krzyż nadzwyczaj ciekawy, mam mnóstwo Krzyży i innych odznak sprzed 1945 roku, a nawet po ... i muszę przyznać koledze Piotrowi rację nt. jego wątpliwości. Wykonawstwo nie ma klimatu starego wyrobu. Zaraz poszukam oryginalnych nakrętek Ungera i porównam z tą od Krzyża. Poza tym w przeciągu 30 lat kolekcjonerstwa lub dłuższym innych kolegów, ktoś spotkałby się z takim rysunkiem. Jednak życzę dobrego zakupu komuś, kto kupił ten Krzyż za kasę taką, za którą można zrobić kolejną matrycę.
Cytować
 
 
+1 #2 dociekliwy 2013-08-29 16:26
Nie jest chyba prawdą, że ZHP nigdy nie miało naczelnej komendy. Strona 11 książki Tomasza Sikorskiego "Krzyż harcerski". Drugi akapit od dołu.
"Rozkazem Dziennym Nr 3 z dnia 3 VI 1916 r. Naczelnej Komendy ZHP podano, że Dział Oznak Harcerskich wchodzi w skład Sekretariatu Ogólnego... "
Cytować
 
 
0 #1 Piotr 2013-08-24 17:49
Bardzo dziwna historia. Bez wątpienia rysunek tego krzyża jest nowy, dotychczas niespotykany. To plus. Ale konia z rzędem temu, kto wyjaśni skrót NK ZHP. Jako żywo ZHP nigdy nie miało żadnej naczelnej komendy, albo ...naczelnego komitetu.
VI/32 - seria ? A może rok? I jeszcze ten napis "zagran.". Cóż, krzyż trafił do wytrawnego zbieracza. Pewnie poszukamy wszyscy źródeł. Jest jeszcze jedna wątpliwość - świeżość gwintu i idealny stan samego Krzyża. Stan zachowania rewelacyjny jak na okres lat 30-stych /?/
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież